Zgodnie z treścią art. 15 ustawy o spółdzielniach socjalnych działalność spółdzielni może być wsparta w różnoraki sposób środkami budżetu państwa lub też jednostki samorządu terytorialnego.
Przepis ten stanowi, że działalność spółdzielni socjalnej może zostać wsparta w opisany wyżej sposób, w szczególności poprzez:
- dotacje;
- pożyczki;
- poręczenia,
- usługi lub doradztwo w zakresie finansowym, księgowym, ekonomicznym, prawnym i marketingowym;
- zrefundowanie kosztów lustracji.
Cytowany art. 15 ustawy wskazuje również, że ww. wsparcie, jak również wsparcie innego rodzaju, o którym mowa w ustawie, jest udzielane jako pomoc de minimis zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis. Zaświadczenie o udzieleniu pomocy publicznej wydaje się na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, a podmioty, które są zobowiązane do wystawienia zaświadczenia to:
- sąd rejonowy właściwy ze względu na miejsce dokonania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego – w przypadku, pomocy polegającej na zwolnieniu z kosztów postępowania sądowego przed KRS oraz z opłaty za ogłoszenie w Monitorze Spółdzielczym i Gospodarczym;
- starosta – w przypadku podpisania umowy na refundacje składek ZUS;
- organ jednostki samorządu terytorialnego właściwej ze względu na miejsce udzielenia pomocy – w przypadku udzielenia dotacji, wsparcia w postaci specjalistycznych usług lub zrefundowania kosztów lustracji spółdzielni , a także wnoszenia wkładów przez osoby prawne będące członkami spółdzielni;
- minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego lub działające na jego zlecenie podmioty – w przypadku udzielenia dotacji lub zrefundowania kosztów lustracji.